úterý 11. února 2020

Město lží (Sam Hawkeová)


Proč zrovna Město lží? Někdy k výběru knihy ke čtení postačí i první věta anotace: „Když mě strýc poprvé otrávil, bylo mi sedm…“ No neříkejte, že to nezní originálně? Mně jo! Neodolala jsem a tuto fantasy vyzkoušela. A jaká byla? Více níže!

Hlavní hrdina a jeden z vypravěčů knihy je Jovan (druhým je jeho sestra Kalina – ich-forma vyprávění pro oba). Jovan na své okolí působí jako tichý a velmi nenápadný mladík. Jeho nejlepším přítelem je kancléřům okouzlující a lehkomyslný syn a následník. Ač se může lidem zdát, že je Jovan tak docela ňouma, opak je pravdou. Je mistrem jedů a bylin. Vycvičeným ochutnavačem a travičem, jenž má za úkol chránit vládnoucí rodinu. 

Kalina, fyzicky slabá a na choroby náchylná dívka, ovšem silná a odvážná duchem. Za svou maskou vyrovnanosti a klidu ukrývá život plný tajemství a lží a to dokonce i před svým bratrem Jovanem. 

Když kancléř zcela neočekávaně podlehne neznámému jedu a hlavní město a všichni jeho obyvatelé se ocitnou v pasti obležení, musejí sourozenci posbírat veškeré síly a vytáhnout do boje proti neznámému nepříteli a zachránit nejen svého nejlepšího přítele a zároveň následníka, ale také celé město a zemi. 

Během ochrany svého milovaného města však zjišťují, že společnost, do které se narodili a v níž vyrůstali, není taková, za jakou ji považovali. Nemá jen krásnou a civilizovanou tvář, ale taktéž podobiznu znázorňující zradu a tyranii. Nebezpeční číhá na každém rohu a starodávní duchové země se probouzejí. A nejsou spokojení s tím, co vidí… Velmi se zlobí, což pro nikoho nebude mít dobré následky (to mi věřte).

Věděl jsem, že nastal můj konec. Pohlédl jsem do očí muži, který se mě chystal zabít — tomu s motykou… ze všech možných zbraní zhynu právě motykou. Rozmáchl se a skočil po mně.

První, co mě při čtení zaujalo, byly kratičké úryvky o jedech před každou kapitolou, které komplexně s dějem souvisely a nabízely bližší informace o problematice a celkově vše doplňovaly a propojovaly. No kdo by se nechtěl něco více dozvědět zrovna o jedech?!

Autorčin styl psaní mi velmi sedl. Příběh sám o sobě byl velmi bohatý na živé popisy všeho možného, což jsem si opravdu užívala, jelikož to skvěle umělo čtenáře přenést do obléhaného města a k problémům hlavních hrdinů. 

„Takže jestli přežijeme, budou si mě lidi pamatovat jako kancléře, který nechal zdevastovat polovinu města.“
Položil jsem mu ruku na rameno. „Netrap se tím. Taky si tě budou pamatovat pro tvé obří uši.“
Zasmál se. „Aspoň že tak.“
„Jasně, zkáza poloviny města si nejspíš najde cestu do několika knih. Ale nejvíc všem uvíznou v paměti ty uši.“

Jediný problém jsem spatřovala v tom, že byla kniha zbytečně dlouhá v porovnání s tím, co obsahovala a jako celek nabídla čtenáři. Bylo znát, že se jedná o autorčinu prvotinu, jelikož se občas potýkala s problémem spádu a gradace v dějové linii. V knize se bohužel našly momenty, které byly prostě k ničemu, zbytečně příběh natahovaly a nudily. Věřím, že kdyby se titul zkrátil tak na +- 400 stran, zvýšila bych své konečné hodnocení.

Autorka mě mile překvapila se samotnou podstatou náboženství a záhad kolem duchů země apod. Do příběhu to skvěle zakomponovala a při pozorném čtení to dávalo dokonalý smysl. Lehce mě zarazila tak trochu nedořešená/nedovysvětlená zápletka, a tudíž značný pozůstatek tajemství, ale budiž jí to odpuštěno (tedy jen pokud mi vše dovysvětlí v druhém díle série samozřejmě).

„Čest,“ zopakovala An-Hadrea. „Jak je možné, že jste všichni tak posedlí jen jednou půlkou našeho přesvědčení, a zároveň s ní zacházíte tak zvráceně? Překroutili jste čest jen v další způsob třídění lidí, v ukazatel hodnoty člověka. Čest není jen zářez na pelesti, Jovane. Je o vztahu k ostatním lidem. Jde o to, jak před ostatními vystupuješ, jak moc si jich vážíš, a to se odráží v tom, jak moc si váží oni tebe. Čest je jen polovina celku. Zapomínáš na táh. Nevíš nic o fresken půdy ani o druhém světě. A přesto tak zasvěceně řečníš o cti. K čemu ti bude, když budeš mrtvý? Nebo když zemřou tví přátelé a rodina?“

Suma sumárum… Město lží nabízí svým čtenářům originální svět plný jedů, nebezpečí, tajemství, zákeřných nepřátel a zvratů… Nejen díky svojí extrémní čtivosti necelých 600 stran uteče jako voda, ale též díky velmi silným a sympatickým postavám. Celková zápletka není úplně dokonalá a děj občas pokulhává, ale jako celek to funguje a působí více než dobře. Teď už jen nezapomenout, o čem že kniha vůbec byla, než vyjde pokračování! Jo a mimochodem… Knihu doporučuji! 

Název: Město lží
Autor: Sam Hawkeová
Počet stran: 583
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2019
Moje hodnocení: (slabší) 4/5

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy.




1 komentář: