pondělí 13. května 2019

Devět nocí (Zuzana Strachotová)


Devět nocí byla pro mě jedna z nejočekávanějších knih začátku letošního roku. Tak moc jsem se těšila na další příběh ze světa Sabrie a hlavně z životů hlavních hrdinů Lea a Sery až jsem se obávala, abych nebyla zklamaná. Kniha Devět dní nasadila laťku velmi vysoko a už teď mohu říci, že druhý díl byl snad ještě lepší!

„Žádná společnost nepotřebuje zbytečné lidi.“

Po skončení prvního dílu (Devět dní) se může zdát, že byla hrozba zažehnána, že nebezpečí pominulo a bude konečně zasloužený klid pro všechny, zejména pro Seru a Leeho, kteří konečně mohou žít své životy podle vysněné svobodné vidiny jim vlastní. Ale nic není daleko od pravdy. Tam, kde by mělo býti oslavováváno hrdinství, zůstala pachuť selhání především mezi obyčejným lidem. Dřívější prosperita Bloku, kde žijí povstalci, upadá. Hlavní město Sabrie, Citadela, vládne ještě větší a krutější formou diktatury. Blok se kvůli nepřízni (bez elektřiny a základních lidských potřeb) začíná měnit v jedno velké chaosem zamořené místo, kde boj je na denním pořádku a povstalecké praktiky se nebezpečně začínají přibližovat těm citadelským. Cena za normální život byla vždy vysoká a neskutečná, jak pro Leeho, tak pro Saru. Teď teprve se ukazuje krutá realita. Kdo z nich přinese vyšší oběť? Osud celé Sabrie leží v rukou toho, kdo se jako první dostane záhadnému memoáru, který bude potřeba… Zničit? Zachránit? Zneužít? Každá ze stran lačnící po tomto záhadném artefaktu má jiné úmysly. Otázkou zůstává, co je vůbec ten memoár, co dokáže a co se s ním stane ve špatných nepovolaných rukou? Stran je proti sobě hodně, ale kolik ve skutečnosti? A komu se vůbec dá věřit? Otázek je mnoho a odpověďmi na ně to ani zdaleka nekončí!

V tomhle světě je vše dobré lež. Neexistuje spravedlnost ani dobro. Jenom smrt. Poslední, co mi zbývá, je rozhodnout o jejím způsobu. A já volím svobodu.

Příběh, stejně jako jeho předchůdce, je vyprávěn er-formou se zaměřením na stěžejní dvě postavy (Lee Parker a Sera Trator). K popisné a dějové stránce knihy nemám jedinou výtku. Autorka zvolila velmi detailní a živé popisy všeho, nač si vzpomenete, avšak naštěstí tím nesklouzla k otravným vycpávkám děje. Samotná dějová linie byla akční, napínavá, plná zvratů, intrik, tajemství či záhad! Obsahovala nejen drsnější scény, ale také okamžiky prodchnuté láskou či přátelstvím. Dlouho jsem zas nezažila tak živý a dějově bohatý příběh jako byl tento. Celkově má příběh originální námět s propracovaným světem a zápletkou a to já můžu!

„Nemusíš se omlouvat. Tušil jsem, jak se věci vyvinou. Bylo to moje rozhodnutí. Nejsem ani překvapen chováním lidí. Lidé,“ povzdychl si, „se nikdy nezmění. Ať se sklání před diktaturou, nebo vládnou sami sobě, vždycky to nakonec dopadne stejně.“

V prvním díle série se našlo několik tajemství či záhad, na které nebylo možné nalézt odpovědi. Zde je už najdete! Všechna mystéria budou objasněna a to dle mého názoru naprosto dostačujícím a pochopitelným způsobem. Poté, co všechna překvapení vyplují na povrch, konečně všechno začne dávat naprostý smysl. Člověk také pocítí zadostiučinění a může si oddechnout, že poskládal všechny dílky skládačky na místa určení. Za sebe musím říci, že mě autorka mnohokrát během čtení překvapila věcmi, které jsem opravdu nečekala, a že se mi tohle zrovna moc často při čtení nestává.

Lee zavřel oči. Jak strašnou drzost vůči světu si to dovolil, že na okamžik žil jako normální člověk.

Poslední, co musím zmínit, před samotným závěrem a velkým doporučením, jsou postavy. Leea i Seru jsem si v tomto pokračování ještě více oblíbila, pokud je to vůbec možné. Moc se mi líbilo, jak byli nedokonalí, neustále na pochybách a to nejen o svém okolí, ale o sobě samotných. Působili jako reální jedinci a ne žádné smyšlené postavy, které mají záchranu světa v malíku.

Shovívavě se pousmál. „My dva jsme k sobě byli vždycky upřímní, ne?“ Podíval se jí do očí. „Cítíš tu změnu. Stejně jako já. Citadela je ve mně příliš hluboko. Bude to tak lepší. Nebojím se toho, co má přijít.“

Suma sumárum, tuhle sérii si musíte přečíst! Pokud hledáte příběh plný akce a nečekaných zvratů, který je velmi čtivý a stylem psaní velmi poutavý, neváhejte a rovnou berte oba díly naráz. Věřte, že po dočtení prvního dílu budete chtít vědět odpovědi na všechny nezodpovězené otázky!

  „Najít přátelství je těžší než najít lásku.“ Hlas se mu zlomil. „Bohužel může být stejně spalující.“

Název: Devět nocí
Autor: Zuzana Strachotová
Počet stran: 384
Nakladatelství: FANTOM Print
Rok vydání: 2019
Moje hodnocení: 5/5 

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy a paní autorce! A za tu krásnou papírovou mockrát děkuji nakladatelství Fantom Print!

2 komentáře:

  1. Nádherná recenze, strašně moc děkuji. Potěšit čtenáře je jedna věc, ale nezklamat věrné čtenáře, to je věc, která mě pokaždé děsí.

    OdpovědětVymazat