neděle 17. března 2019

Ritmatik (Brandon Sanderson)


Anotace: Šestnáctiletý Joel touží po tom, stát se ritmatikem. Ritmatici mají moc vdechnout život dvourozměrným křídovým obrázkům postaviček a vytvořit z nich bojeschopné bytosti, křídáky. Jako syn obyčejného křídaře a uklízečky Joel sleduje své kolegy z Armediovy akademie, kteří se připravují na svou ritmatickou kariéru jako záchrana lidstva v boji proti divokým křídákům, kteří ovládli území Nebrasku a hrozí ovládnout celé americké ostrovy. Přestože sám nemá možnost stát se ritmatikem, podaří se mu aspoň na prázdniny dostat se k profesoru ritmatiky Fitchovi jako jeho asistent. Fitch zrovna začíná pracovat na tajném úkolu, který patrně souvisí s tím, že z Armediovy akademie náhle mizí studenti. Joel a jeho kamarádka Melody se tak ocitají na stopě nečekanému objevu.

Úvod
O Brandnu Sandersonovi jsem vždy slyšela jen samou chválu, ale nikdy jsem se s jeho tvorbou nesetkala. Až Ritmatik mi padl do oka, jelikož má opravdu nádhernou obálku a zajímavou anotaci, která vás přímo láká, abyste knihu okusili.

Příběh je vyprávěn er-formou, jeho ústředním hrdinou je šestnáctiletý Joel a je rozdělen celkem na tři části. Co se skutečně autorovi povedlo, jsou samotné kapitoly. Před každou z nich je vždy jedna strana, která se věnuje samotnému umění „malování křídou“. Takže se během čtení dozvíte všechno přes techniku malby pomocí křídy, různé druhy ochranných či obranných kruhů, které slouží v boji ritmatik X ritmatik či také jak se tvoří samotní křídáci, což jsou většinou zvířecí postavičky, které napadají kruhy… Je toho spousty, co tyto „předkapitoly“ vysvětlují a za sebe mohu říci, že mě každá dokázala něčím překvapit.

Co se týče popisné a dějové stránky, tak tady mám jen jednu výtku a to, že se sem tam děj lehce táhl a postrádal jiskru (jednalo se o první polovinu knihy), ale jinak za mě byla dějovost v pořádku. Celkově to bylo akční, napínavé, plné překvapení a zvratů. Popisná stránka byla dokonalá, už jen díky perfektní charakteristice samotného umění kreslení křídou. Také čtivost byla na jedničku, až na těch pár hlušších míst, ale i ty šly bez problému číst, aniž byste knihu chtěli nudou odložit.

Atmosféra a prostředí
Joel navštěvuje střední školu (přesněji Armediovu akademie), která je nejen pro obyčejné děti stejné jako je on, ale také pro jedince, kteří se učí ritmatice a v budoucnu se z nich stanou Ritmatici ovládající „křídová kouzla“. Hlavní postava je dost posedlá tímto oborem, což mu nikdo nemůže upřít, jelikož mu jde výrobně kreslení kruhů a pomocí samostudia si velmi osvojil všechny znalosti o ritmatice. Autor velmi dobře popsal prostředí, ve kterém se po celou dobu čtení nacházíme společně s hrdiny. Co se týče samotného pohledu na svět, ve kterém se příběh odehrává, tak k tomu slouží mapa na začátku knihy, která znázorňuje USA rozdrobené na ostrovy a ostrůvky.

„Ale řekni mi upřímně,“ zeptala se Melody, „proč zrovna já mám v tomhle všem lítat?“
„Protože se tě Pán vybral,“ odpověděl Joel. „Máš štěstí. Vybere si sotva jednoho z tisíce.“
„Tak to má teda zatraceně špatnou vstupní kontrolu,“ odsekla a s dramatickou grimasou odešla za profesorem Laytonem.

Zlo a akce
I když Joel není studentem ritmatiky, nikdy se své naděje nevdává a dostane příležitost jako asistent velmi důležitého profesora, který se právě specializuje na tento neobyčejný obor. Pomocníkem však není sám a do dvojice dostane ritmatickou studentku Melody. Už od začátku knihy víme, že se nějakým způsobem studenti této akademie ztrácejí, aniž by někdo cokoliv viděl či slyšel. Je to hotová záhada a je potřeba ji co nejdříve vyřešit než se stane něco mnohem horšího. Jak už jsem zmínila, příběh je plný akce a dokáže čtenáře dosti napínat a klamat. Kdo je zloduch či zloduši a vše to tajemno kolem něj/nich se nakonec vysvětlí, takže se není čeho bát!

Záhady a tajemství
Největší záhadou, jak jsem již naznačila, jsou mizející studenti. Ale to není všechno! Joela trápí opravdu mnoho věcí a s pomocí Melody se je snaží nějakým způsobem prokouknout a přijít jim na kloub. Mohu prozradit, že hlavní hrdinské dvojici je několik jedinců (hlavně těch z akademie) podezřelých, dále jsou velkou mystérií samotná místa činu, odkud se studenti záhadným způsobem vypařili bůhvíkam. Příběh je plný nejrůznějších tajemství, která když vyplují napovrch, vytvoří velmi překvapující celek, který je svým způsobem geniální.

„Aha… Tak tam jsem nikdy nebyl.“
„Cože?! Tak to je ovšem tragédie.“
„Ale Melody, pro tebe je tragédie úplně všechno.“
„Nemít zmrzlinu, to je ta největší tragédie na světě. A hotovo. A už bez diskuse. Jdeme.“

Postavy
Joel je obyčejný chlapec, který si jde za svým snem a svým způsobem si ho i splní. Je odvážný, obětavý a skutečný přítel. Melody je naopak taková nezřízená puberťačka, která se neustále vzteká a do všeho se vrhá po hlavě. Musím říci, že tvořili opravdu skvělou dvojici, která se doplňovala a dokázala leccos vyřešit. Co mě překvapilo, bylo to, že oběma je šestnáct let, ale na mě působili, že jsou mnohem mladší, ať už chováním či jednáním v určitých situacích. Těžko řičí, čím to bylo způsobeno, jelikož naopak u mnoha dnešních titulů se právě teenageři chovají až moc dospěle, takže je možné, že je autor vytvořil „správně“ a já jsem jen ovlivněna jinou literaturou.

„Všichni jsme někdy praštěný, Melody,“ poznamenal. „Ty jsi jenom… prostě v tom lepší než ostatní.“

Závěr 
Pokud jste stejně jako já nikdy nezkoušeli knihy od Sandersona, právě přišel váš čas! Ritmatik (první díl z plánovaných dvou) je naprosto originální dílo, které je navíc obohaceno i o tu teoretickou část, díky které si klidně můžete doma vzít křídy a zkoušet si venku na chodníku vytvářet kruhy a kreslit bojové křídáky. Fantazii se meze nekladou! Za sebe mohu říci, že jsem byla samotným námětem od začátku do konce knihy okouzlena. Od druhé poloviny knihy děj neskutečně rychle gradoval a já se nestačila divit, jelikož se toho objevilo a vysvětlilo tolik. V případě že máte chuť se ponořit do díla, které vás okouzlí nejen svým prostředím, tématem, ale i příjemnými postavami, neváhejte a dejte knize šanci! 

Název: Ritmatik
Autor: Brandon Sanderson
Počet stran: 376
Nakladatelství: Talpress
Rok vydání: 2017
Moje hodnocení: 4/5 

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji internetovému obchodu DOBRÉ KNIHY!



2 komentáře:

  1. Povedená recenze :) Knihu jsem četla loni a mile mě překvapila :)Byl to můj první přečtený kousek od Sandersona :)

    OdpovědětVymazat