úterý 4. prosince 2018

Snílek Neznámý (Laini Taylor)

Anotace: Sny jsou jako příběhy - divoké a nepravděpodobné. Sen si vybírá snílka, nikdy naopak. Sirotek a knihovník Lazlo se celý život bál, že si ho vybere nějaký obyčejný sen. Už odmala je navíc posedlý mytickým ztraceným městem Pláč. Ale na to, aby ho vyrazil hledat přes půl světa, je příliš zbabělý. A tak o městě hledá každou zmínku v knihách, dokud se mu nenaskytne příležitost vyrazit se skupinou legendárních válečníků. S nimi si může konečně splnit svůj sen… nebo o něj navždy přijít. Odpovědi čekají ve městě Pláč, stejně jako bohyně s modrou kůží, která navštěvuje Lazla ve snech. Jak o ní může snít ještě předtím, než ji potkal? A jestliže jsou všichni bohové mrtví, proč se ona zdá tak skutečná?

Úvod
Snílek Neznámý dokáže upoutat pozornost téměř okamžitě pro svůj neobvyklý název a především překrásně modrou obálku se zlatou můrou. Já sama jsem se do jeho vzhledu zamilovala a od příběhu si celkem dost slibovala, hlavně po několika velice nadšených ohlasech. Na druhou stranu jsem na něj taktéž četla několik negativních názorů a prostě jsem neodolala a zkusila to sama. Tak na jaké straně jsem nakonec skončila? Miluji to nebo nesnáším? 


Příběh je rozdělen celkem na čtyři části s pojmenovanými kapitolami různé délky a vyprávěn er-formou s ústřední dvojicí postav Lazla a Sarai. Z popisné a dějové stránky jsem nebyla dvakrát spokojená. Co se týče samotné popisnosti, tak autorka používá velmi, ale skutečně velmi bohatou slovní zásobu až poetického ražení a její popisy jsou extrémně dlouhé a podrobné, až pomalu nevíte, o čem že to vůbec mluví. Na jednu stranu to bylo velmi okouzlující, na druhou až nudné a otravné. Tohle všechno zapříčinilo to, že se v knize více méně prvních 70 % vůbec nic nedělo! Jako vůbec! Totálně nezáživné čtení, které nedokázalo udržet moji pozornost, natožpak zvědavost. Musím říci, že tohle je velké mínus knihy, jelikož bez gradujícího a hlavně se rozvíjejícího se děje brzy zjistíte, že i když má kniha mnoho neobyčejných aspektů, ztrácí tímhle na konečném kouzlu a zážitku.

V srdcích měl ale zvláštní pocit, jako rozhrabávání žhavých uhlíků. Měl v sobě oheň. Nebyl uhašený, jen přidušený, a než bude po všem, zahoří jako křídla serafů.

Atmosféra a prostředí
Od začátku do konce je příběh vyprávěn způsobem, který ve svých čtenářích vzbuzuje pocity neskutečnosti, mlhy okouzlení a něčeho, co uniká lidské mysli. Město Pláč bylo záhadným způsobem ztraceno, zapomenuto a vymazáno z paměti světa. Jak je to možné? Hlavní hrdina je tímto magickým místem vyloženě posedlý, a když se mu naskytne jedinečná příležitost toto záhadné místo prozkoumat, skočí po ní… Ale nic není takové, jaké se může zdát. Je skutečně Pláč jen smutné, takřka prokleté město nebo se v něm ukrývá něco, co by tam již správně býti nemělo?

„Někteří lidé se rodí proto, aby dělali velké věci, a jiní proto, aby pomáhali velkým lidem dělat velké věci.“

Celý koncept prostředí byl úžasný a za to musím autorku pochválit. Vše nakonec do sebe perfektně zapadlo a utvořilo velmi originální svět, ve kterém toho bylo tolik možného a tak lákavého. Tohle byla vážně slast, jen kdyby se spisovatelce povedlo mě ohromit i v jiných částech. Dokonce mohu říci, že bych ji i tu šílenou popisnost odpustila... Ale ne. Muselo se to pokazit.

Zlo, akce a záhady
No když bych měla mluvit o akci, tak to prosím pěkně tak ve zbylých 30-20 % knihy, což byla katastrofa. Celou tu dobu čtete a čekáte, až se stane to, co víte, že se stane a pak bum a je i konec knihy… Jako vážně? To samé se dá říci o zlu, které v knize vládlo. Tak předvídatelné a nijak ohromující. Jako takový byl příběh dost táhlý a monotónní, jen s občasným překvapením a osvěžením. Co se týče záhad, tak ty jsem si užívala. Neříkám, že jsem na plno z nich nepřišla předem, šlo to a u některých téměř okamžitě, ale byly tak hezky všechny propojené a dávaly celému příběhu smysl, takže za mě v tomto palec nahoru!

„Nejsem žádný sen,“ odpověděla Sarai s hořkostí v hlase. „Jsem noční můra.“

Romantika a emoce
Romantická linie, která je od začátku jasná, byla krásná. Neskutečně neskutečná i skutečná zároveň. Obou milencům během čtení budete přát to největší štěstí pod sluncem a držet jim palce, jelikož osud dokáže být velmi krutým hráčem a oni o tom již vědí své. Autorka dokázala touto linií velmi osvěžit příběh a já jsem ji za to velmi vděčná, jelikož to bylo dost často potřeba. Po emoční stránce bylo posledních asi 15 % knihy zabijáckých a co teprve ten konec!!! Dokonalost.

„Odeženeme je pryč, nebo je proměníme ve světlušky a pochytáme do sklenic.“

Postavy
Lazlo, knihovník, který se příliš bojí skutečného života a splnění si snů. Sarai, dívka, která by neměla existovat. Od nepaměti utiskovaný a zneužívaný lid Pláče. Skupina nesourodých cizinců přicházejících městu pomoci. Padlí Bohové, kteří i po smrti stále ničí životy jedinců na zemi. V této knize je hodně postav a já osobně jsem si žádnou vyloženě nezamilovala. Maximálně hlavní ústřední dvojici, ale to vážně až ke konci knihy. Celkově jsem ale byla spokojená s jejich vývojem a charakteristikou.

„Jsou to jenom knížky,“ přesvědčoval se. Jenom papír a inkoust.
Papír, inkoust a dlouhá léta.
Papír, inkoust, dlouhá léta a jeho sen.
Zavrtěl hlavou. Svůj sen měl ve své mysli a ve své duši. Thyon mu sice mohl ukrást knihy, ale tohle ne.

Závěr
Psát recenzi na něco tak strašného, ale i úžasného, je na jednu stranu těžké, na druhou velmi vtipné. Vždyť já si prakticky odporuji každou druhou větou, ale věřím, že mě chápete. Snílek Neznámý je bohužel prvních 350 stran naprosto o ničem, ten zbytek je nicméně úplně o všem. Nechci říkat, že do knihy máte jít a trpět tolik stran, ale ten konec za to vážně stojí a ten mě i přesvědčil, že mám zkusit druhý díl a dočíst kompletně tuto sérii. Zatím jsem k tomu přikloněná, jelikož zvědavost pracuje v jeho prospěch. Ve zkratce kniha nabízí extrémní popisnost, vzletný jazyk, originální myšlenku/svět/koncept. Bohužel ale prostě nudí a negraduje! Takže suma sumárum, zkuste ji a uvidíte, zda vás zklame či ne.

Název: Snílek Neznámý
Autor: Laini Taylor
Počet stran: 488
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2018
Moje hodnocení: 2,5/5  

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy!


Žádné komentáře:

Okomentovat