neděle 14. října 2018

Mráz nebo noc (Sara Raasch)


Anotace: Angra je naživu, Rozklad se šíří po světě a nikdo už není v bezpečí. Meira by udělala cokoli pro záchranu světa. Nejdříve se ale musí naučit ovládat svou magii. Když jí vůdce tajného řádu z Paisly nabídne, že ji bude učit, neváhá ani chvíli. Ale Rozklad může porazit jen jediným způsobem – bude muset sestoupit do labyrintu pod Střídavými královstvími, vzdát se své magie a učinit tu největší možnou oběť. Mather se rozhodl najít a zachránit svou královnu, ale s plánovaným útokem na Angrova království se jeho cíl stále vzdaluje. A Ceridwen, které Angra zabil bratra a ukradl zemi, se snaží zachránit svůj lid i svou lásku. Meira, Mather a Ceridwen musí spojit všechna království Primorie, jinak ztratí všechno.

Úvod
A je to tu! Recenze na závěrečný díl velmi oblíbené, ale také diskutované série Sníh nebo popel. Upřímně jsem se na jednu stranu na toto ukončení těšila, na druhou vůbec. Po špatné zkušenosti s dvojkou se mi do toho zrovna nechtělo, ale zvědavost zvítězila.

Třetí díl obsahuje kapitoly zaměřené na tři hlavní postavy a jejich vývoj. S Meirou, Matherem a Ceridwin jste se již měli možnost setkat v druhém, potažmo prvním, díle a mým osobním favoritem byla rozhodně Cerie. Po popisné a dějové stránce se třetí díl vyrovnal prvnímu. Mělo to své slabé momenty, ale taktéž silné a ty se hlavně objevovaly v druhé polovině příběhu a na epickém konci.

Atmosféra a prostředí
Nemá cenu příliš popisovat prostředí, jelikož pokud jste četli první dva díly, dokážete si to představit. Tentokrát se akorát čtenář seznámil s ostatními království země Primorie jako bylo především záhadné Paisly. Již jsem zmiňovala v recenzi na první díl, že jsem si Sařin svět velmi oblíbila a považovala ho za to nejlepší z celé knihy, potažmo série. I zde s tím musím souhlasit, i když druhá polovina knihy byla fakt paráda!

Rozpačité mlčení přerušilo Hollisovo zabručení: „Neporazí nás,“ prohlásil tiše. Stejné heslo používali i při výcviku. Mather se usmál. „Neporazí nás.“

Zlo, akce a záhady
První polovina knihy byla velmi průměrná, sem tam se vlekla, a ačkoliv se v ní toho dělo spousty, opět mě autorčin styl psaní nedokázal u příběhu udržet. Co se týče té druhé poloviny, tak to byla jedna velká slast! Konečně to vypadalo, že se autorka naladila na moji notu a vkus a já si užívala každé přečtené slovo. Bylo to plné akce, napětí, nečekaných zvratů a překvapení, až se vám tajil dech. A ten konec! Ten by parádní a všechno konečně začalo dávat větší smysl. Ačkoliv jsem se třetího dílu bála, musím přiznat, že mě autorka skutečně mile překvapila.

„Neměl jsem na mysli manipulaci jako zlovolný čin, který přiživuje Rozklad. Tenhle list,“ zatřese s ním, „neví nic o dobru a zlu. Zlý skutek je takový, který ovlivní něčí možnost volby a má za následek bolest, žal, strach a podobně. Například vražda. Když je někdo zabit, je zbaven možnosti vybrat si život.“

Romantika a problémy
Tak jako v předešlých titulech, i zde romantické momenty sloužily spíše pro osvěžení atmosféry, i když zde pro ně byl větší prostor a za to jsem byla neskutečně ráda! I přesto, že od začátku série určití hrdinové/milenci směřovali k předpokládanému cíli, to bylo milé a roztomilé o tom číst. Moc jsem jim fandila a byla jsem ráda, že jim autorka dala šanci.

Postavy
Bezpochyby nejdůležitějšími postavami posledního dílu série byli Meira, Mather a Ceridwen. Meira s Matherem mě tentokrát tolik nevytáčeli, rozhodně ne tolik jako ve druhém díle, který byl katastrofální. Zato Cerie byla opět vážně skvělá! U téhle série dokonce mohu říci, že mám nejoblíbenější postavu a tj. bezkonkurenčně ona! Její kapitoly měly šťávu a jsem ráda, že jí byl autorkou dán prostor.

Přál si, aby magie zmizela. Přál si svět zbavený magie, kde by cena vůdce spočívala v jeho činech, a nebyla by závislá na jeho pohlaví.

Závěr
Mráz nebo noc je třetím a zároveň závěrečným dílem trilogie z neobyčejného prostředí, které láká své čtenáře na království spojená s ročními obdobími. Krom všech nejrůznějších pozitiv a negativ, jaká můžete vidět výše, či v recenzích na ostatní díly série musím dodat, že celkově autorka moc skákala v ději a zřejmě očekávala, že si čtenář nějaké věci domyslí, což působilo strašně neuspořádaně, zmateně a všeobecně „odflákle“. Co se znovu týče toho samotného závěru série, tak i když byl předvídatelný, byla jsem velmi, ale velmi spokojená! Takže třetí díl a celkově celou série spíše doporučuji, i když teda Led nebo oheň byl vážně příšerný!

Název: Mráz nebo noc
Autor: Sara Raasch
Počet stran: 328
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2018
Moje hodnocení: 3/5  


Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu E-Reading!

Žádné komentáře:

Okomentovat