neděle 22. října 2017

Sníh nebo popel (Sara Raaschová)

Anotace: Dívka se zlomeným srdcem. Nelítostná bojovnice. Budoucí hrdinka. Mírné jaro, krušná zima? Kdepak, v tomto světě platí jiná pravidla! Jaro před šestnácti lety dobylo Zimní království. Jedinou nadějí zničené země je osm přeživších a Meira je jednou z nich. Celý život prožila jako uprchlík, nepoznala své rodiče a vychovali ji jako válečnici. Avšak i jako nelítostná bojovnice se zamilovala. Nešťastně. Ani zlomené srdce ji ale nezastaví – udělá cokoliv, aby její království získalo svobodu. Dokáže Meira zachránit svět, který sama nikdy nepoznala?

Úvod
Sníh nebo popel je na první pohled velmi krásná kniha, která nejen svou obálkou, ale také anotací, láká čtenáře young adult/fantasy literatury. Já sama jsem se nechala přesvědčit k jejímu přečtení, jelikož v zahraničí obdržela moc pěkné recenze a ten přebal je vážně nádherný!

Vypravěčkou celého příběhu je mladá dívka Meira, která je taktéž jednou z hlavních postav. Co se týče popisné a dějové stránky knihy, tak samotné popisy jsem si velmi užila. Někdy jsem si dokonce přála, aby autorka šla více do hloubky a ukázala svým čtenářům všechny krásy jejího vytvořeného světa. Oproti tomu dějová linie příběhu nebyla nic extra. Když to řeknu upřímně, zas tolik se toho v knize bohužel nestalo. S tímto aspektem souvisí celková čtivost příběhu. Některé kapitoly byly úžasné a stránky jen odsýpaly, ale také se zde našlo pár okamžiků, které byly nudné, nezajímavé či dle kapitol (pod)průměrné. 

Atmosféra & prostředí
Už když jsem otevřela knihu a vykoukla na mě mapa, věděla jsem, že si autorčin svět zamiluji! Hrozně moc se mi líbily popisy čtyř království, kde vládne vždy jedno z ročních období, ale taktéž území, která zažívají střídání ročních dob. Samotná atmosféra, která vládla v knize, byla jako počasí. Někdy jasno a někdy zamračeno.

Strach je semeno, které jakmile vzklíčí, nikdy nepřestane růst.

Akce & zlo
Děj a akce spolu vždy nějak souvisí a zde tomu nebylo jinak. Jak jsem se již zmínila, samotná dějová linie byla spíše poklidnější s několika akčními momenty. Ta největší akce byla, tak jako u většiny knih, až na samotném konci a i ta nebyla ničím výjimečná a jak rychle začala, tak rychle skončila. Zlo zde bylo zastoupeno nepřátelstvím mezi královstvím Zimy, odkud pocházejí hrdinové a Jara, kterému vládne tyran toužící po neomezené moci. Podle mě na to, jak neobyčejný svět autorka vytvořila, nedokázala využít naplno jeho potenciál a sázela hlavně na něj a ne na samotnou akci či napětí, které jsou důležité pro udržení čtenářovi pozornosti.

„I ta nejsilnější sněhová bouře začíná jedinou vločkou.“

Romantika & emoce
Romantický trojúhelník?! To ještě existuje? Páni, dost mě překvapilo toto vztahové rozpoložení, jelikož jsem se s ním již nějaký ten pátek při čtení nesetkala. Jak se zřejmé, o pozornost, srdce a náklonnost Meiry budou bojovat dva muži (nebo chlapci, abych tedy byla přesnější). Zprvu se bude zdát, že hlavní hrdinka ví, koho chce, ale teprve čas ukáže, jestli či jak se zmýlila. Oproti jiným milostným trojúhelníkům byl tento celkem milý bez všelijakých dramat.

Jednoho dne budeme víc než jen slova ve tmě.

Záhady & tajemství
Od samotného začátku příběhu víme, jaké potíže mají hrdinové a jakým způsobem by si ve svém životě mohli polepšit. S tímto je spojené jedno z hlavních tajemství celého titulu. Bohužel musím přiznat, že jsem tuto záhadu rozluštila příliš brzy, jelikož autorka dávala celkem jasné signály. Během čtení na povrch vybublávaly další a další tajemství, ale žádné mě nedokázalo ničím překvapit. Mnohdy se samotný děj stával tak předvídatelným, až jsem si říkala, že to snad víc nejde!  

Takoví jsme všichni. Mnohem tvrdší, než bychom měli být. Měli bychom být rodina, ne vojáci. Ale to, co nás opravdu spojuje, jsou příběhy a vzpomínky na to, co mohlo být.

Postavy
Jak již bylo několikrát řečeno, hlavní ženskou postavou byla vypravěčka Meira. Jak moc mi byla od začátku knihy sympatická, tak moc mi ke konci lezla na nervy. Ona sice byla typickou odvážnou dívkou, která by udělala pro svoji zemi a své milované první poslední, ale taktéž byla naivní a otravná jak drát v oku. Mezi její blízké patřil Sir, starší muž zkušený životem a bitevním polem. Bohužel (a to se po několika stranách už nedalo vydržet) měl tu smůlu, že snad ani neměl skutečné jméno a Meira ho neustále volala Sire, Sire, až jsem si skutečně přála, aby Sir padl během některého střetu a byl klid. Druhým jejím nejbližším přítelem byl budoucí král Mather. Tak ten se mi celkem zamlouval, jak už to u mě chodí, jelikož mám vždy slabost pro udatné muže, kteří odhazují košile!

On ale není jenom Mather – on je sama zima.
Závěr
Po dočtení jsem hodně přemýšlela nad celkovým hodnocením, jelikož jsem z některých částí byla zklamaná a naopak některé se mi hrozně moc líbily. Nakonec jsem se rozhodla první díl trilogie ohodnotit lehkým nadprůměrem a nechat si prostor pro další díly, jelikož se určitě chci dozvědět, jak bude příběh pokračovat. I přes své chyby Sníh nebo popel stojí za přečtení, jelikož nabízí kouzelný svět, kterému vládne na jedné straně čistá příroda se špetkou magie a na druhé temnota a zlo v podobě člověka.

Název: Sníh nebo popel
Autor: Sara Raaschová
Počet stran: 296
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2017
Moje hodnocení: 3,5/5 

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji internetovému obchodu DOBRÉ KNIHY!


4 komentáře:

  1. Výborná recenze :) Tahle kniha mě opravdu hodně láká :) Snad nezklame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenze báječná, myslím že vím vše co bych vědět měla, coby potenciální čtenář, děkuji. Takto vím mnohem lépe zda bad knihou uvažovat a jak.

      Vymazat