úterý 12. června 2018

Tisíc kousků tebe (Claudia Grayová)


Anotace: Je odsouzena opakovat stejnou chybu znovu a znovu? Rodiče Marguerity Cainové jsou geniální vynálezci, jejichž poslední vynález – Ohnivák, umožňuje pohybovat se mezi alternativními realitami. Po vraždě otce je Marguerita rozhodnutá vypátrat vraha za každou cenu. Světy, které se před ní otevřely, ji ale nutí pochybovat o všem: o vlastní vině i vlastních citech. A v každé verzi sebe sama se zaplétá do milostné aféry, které nedokáže odolat, přestože je nebezpečná.

Úvod
Tisíc kousků tebe je velmi oblíbená a vychvalovaná kniha především u zahraničních čtenářů. Já sama ji mám doma jak v originále, tak v českém překladu. Její obálka je skutečně nádherná, ale co obsah? Anotace zní velmi lákavě, ale jak se říká: „Není všechno zlato, co se třpytí.“ 

Příběhem nás provází hlavní hrdinka jménem Marguerita, která je nadanou umělkyní, a její rodiče jsou velmi vážení fyzikové. Popisná stránka knihy byla naprosto vyhovující. Autorka zcela pochopitelně vysvětlila, jak funguje celé to pohybování se mezi alternativními dimenzemi pomocí Ohniváka, přístroje, který sestrojili její rodiče. Dějová linie příběhu mě ale bohužel tolik neohromila. Nepřipadalo mi to příliš akční či napínavé, spíše jako takové milé vyprávění o cestování mezi realitami a milostném trojúhelníku. Ovšem čtivost byla bezproblémová, takže i přes ne příliš atraktivní části, stránky rychle odsýpaly.

Atmosféra a prostředí
Díky cestování mezi dimenzemi jsme mohli poznat hned několik realit. Jednalo se např. o carské Rusko, futuristický Londýn či plující objekt v širém oceánu. Nejvíce jsem si oblíbila právě zmíněné carské Rusko. Zde byla hlavní hrdinka samotnou vévodkyní nejvýznamnějšího rodu a bylo zajímavé číst, jak se vypořádávala s nastalou a pro ni neznámou skutečností. Celá ta doba byla krásně popsána a také pro ni autorka zvolila nejvíce stránek v díle. Jupí!

Zlo a akce
Jak už to tak bývá, když někdo sestrojí něco výjimečného a pokrokového, zloduši se objeví na scéně. Marguerita poté, co zjistí, že jeden z asistentů zabil jejího otce a uprchl i s vynálezem, na nic nečeká a vydá se s dalším pomocníkem na nebezpečnou cestu s cílem toho „zmetka“ zabít. Avšak čím více se snaží nalézt pravdu pomocí návštěv jiných realit, tím více pociťuje, že tohle všechno nemusí být tak docela pravda. Paul, údajný vrah jejího otce, je stále o krok napřed a je nutné rychle jednat. Uvěří Meg jeho příběhu nebo ji ovládne pomsta? Krom smrti svého milovaného se také musí mít neustále na pozoru, jelikož má v patách s Theem mocné nepřátele, kteří touží získat schopnost cestování pomocí malého přístroje.

Rčení nám říká, že časem si na bolest zvyknete. Zapomenete, kým jste byli bez ní. Zapomenete, jak jste vypadali bez jizev.

Romantika
Milostný trojúhelník! Vrah Paul nebo sladký pomocník Theo? Za sebe musím říci, že ani jeden! Celá tahle milostná „kapitola“ jejího příběhu byla spíše vtipná a oddechová. Ani jeden z nich nebyl vyloženě dobrák ani záporák. Byli to kluci, kteří na sebe neustále házeli špínu jako malé děti. Ani k pořádnému boji o její srdce nedošlo. Neříkám, že se mi nelíbil její románek v carském Rusku, ten byl opravdu krásně napsaný, ale tak nějak mi celkově chyběla ta dramatičnost či nějaká velká gesta spojená s láskou. No hold jsem asi náročná.

Myslela jsem vážně, když jsem říkala, že nevěřím na lásku na první pohled. Chce to čas, než se do někoho doopravdy, upřímně zamilujete. Přesto věřím v okamžik. Okamžik, kdy v někom zahlédnete pravdu a on zase zahlédne pravdu ve vás.

Záhady a tajemství
Od začátku do konce je celý příběh prostoupen všemožnými záhadami. Ať už se jedná o pokrokový vynález či samotnou možnost cestování do sebe samotných v jiných dimenzích. Dále je samozřejmě potřeba zjistit, jak to ve skutečnosti bylo se smrtí jejího otce či kdo jsou zač lidé, co je pronásledující a co vůbec mají v plánu s tajemným strojkem. Prakticky na všechno autorka během postupu děje dala odpověď, ať už úplně zjevnou či nečekanou. Za sebe mohu říci, že na některá tajemství jsem přišla dříve, na jiná společně s hlavní hrdinkou, takže za mě v tomto směru spokojenost.

„Jinými slovy,“ prohlásila jsem, „říkáš, že něco jako osud skutečně existuje.“

Postavy
Marguerita mi byla celkem příjemná, neměla jsem k ní nějaké větší výhrady. Byla odvážná, obětavá a snažila se vždy rozhodovat tak, aby nikoho neohrozila. Theo byl zato nezodpovědný floutek, který se do všeho vrhal po hlavě. Paul byl umírněnější a rozhodně naprostý génius. Upřímně mi bylo celkem jedno, zda se něco některému hrdinovi stane či nestane. Až tak mi k srdci bohužel nepřirostli.

Závěr
Po dočtení jsem se opravdu dlouho rozmýšlela, jak knihu ohodnotím jako celek. Měla jsem totiž pocit zklamání. Čekala jsem pořádnou vzrušující a dobrodružnou jízdu a co jsem vlastně dostala? Mix Pasažérky a Prvního konce? Myšlenka cestování mezi realitami byla velmi zajímavá, ale kde byla nějaká větší akce či napětí? I hlavní hrdinové mi přišli nijaký. Zřejmě jsem od začátku do knihy vkládala moc velká očekávání a to byla chyba. Samozřejmě to mělo i své plusy, jako nečekaná překvapení nebo především již zmíněná část vyprávění odehrávající se v carském Rusku. Tento úsek pro mě vždy bude srdcová záležitost. Takže na závěr mohu říci, že Tisíc kousků tebe doporučuji všem čtenářům, kteří si chtějí u knihy odpočinout, poznat nové reality či okusit milostný trojúhelník.

Název: Tisíc kousků tebe
Autor: Claudia Grayová
Počet stran: 280
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2017
Moje hodnocení: 3,5/5 

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji internetovému obchodu DOBRÉ KNIHY!



2 komentáře:

  1. S Claudiou mám zkušenosti jen díky sérii Evernight. Do ATPOY jsem se nijak nehrnula, takže vítám, když nečtu samé nadšené 5hvězdičkové recenze. Samotný námět mě přesto zaujal. A no možná mě trochu mrzí, že kniha očividně postrádá akci.

    OdpovědětVymazat