úterý 21. srpna 2018

Replika (Lauren Oliver)


Anotace: Dvě dívky, dva příběhy, jeden román. Lyře neboli číslu 24 se podaří utéct z utajovaného vědeckého střediska, v němž se nachází tisíce lidských replik. Gemma začne zkoumat děsivou minulost své rodiny. Když se náhodou setkají, jejich osudy se protnou. Vyprávění se navzájem zrcadlí a každé obsahuje detaily nezbytné pro to druhé. Je jen na vás, jestli budete číst knihu po kapitolách, nebo jako dva nezávislé texty.

Úvod
Od Lauren Oliver mám přečteny všechny knihy, které kdy vyšly v českém překladu. Pro mě je to autorka, které spadá do takové té škatulky „minimálně to bude průměrné, ale svým způsobem dobré“. Nikdy mě vyloženě svými příběhy nezklamala, ale taktéž jsem u žádného z nich nezažila ten boom a plné hodnocení. Od Repliky jsem si upřímně slibovala hodně, jelikož ten formát je rozhodně originální a taktéž samotný námět.

Příběh je rozdělen na dvě části, jedna se týká dívky jménem Lyra, ta druhá Gemmou.  Je pouze na vás, kterou dívkou a tudíž stranou knihy začnete. Já začala Lyrou a příběhy dívek jsem pravidelně střídala po třech přečtených kapitolách. Upřímně myslím, že na technice čtení moc nezáleží, jelikož si po kompletním dočtení knihy vše stejně pospojujete a uvědomíte sami v hlavě. V knize je několikrát zmíněno, že se příběhy zrcadlí, ale lze si všimnout rozdílů v podání vyprávění dívek. No… tak já si tedy ničeho nevšimla. Několikrát mi přišlo, že doslova čtu to samé ničím nezměněné.

Co se týče popisné a dějové stránky, tak v popisnosti jsem problém neviděla. Jsem zvyklá z Laureniných jiných knih, že ráda popisuje, ale nesklouzává k přehnanosti. Co mě naopak zklamalo, byl děj. Kniha má 456 stran a já se nezačetla. Příběh má skvělou myšlenku a téma, ale to zpracování bylo k pláči. Vždyť se tam nic nedělo! Od začátku do konce to byl takový mrtvý proud slov, který občas překvapil či šokoval, ale chyběla mu gradace. Vše bylo podáváno neosobním stylem, jako by samotnou autorku vůbec nezajímalo, co se bude s hrdiny dít dál a navíc bohužel bylo mnoho věcí předvídatelných.

Něco v ní ožilo, síla mnohem mocnější než vina nebo strach. Jako by celý život žila v komiksu, dvojrozměrně, a teprve teď se osvobodila a vyskočila ze stránky. (G)

Atmosféra a prostředí
Lyry příběh nás zavede do zvláštního místa jménem Haven, které dosti připomíná nemocnici či nějaký jiný ústav. Lyra zde žije s ostatními replikami a shodou okolností dojde k výbuchu celého areálu a jí se podaří utéct. Naopak Gemma žije typickým středoškolským životem, s tím rozdílem, že její život není vůbec snadný. Pochází z bohaté rodiny, nemá moc přátel a již odmalička je na tom se svým zdravím špatně. Po určitých okolnostech, které ji potkají, se rozhodne, že je načase vytáhnout všechny rodinné kostlivce ze skříně a ukázat jim světlo světa. Jak již lze vidět v anotaci výše, obě zmíněné dívky se setkají a jejich osudy a životy se nenávratně propletou.

Ale přesto to byly: těla. Lidská těla, ale ne lidé. (L)
Zlo a záhady  
Už jsem se zmínila, že mi příběh přišel bez akce, napětí a celkově bez života. Tím, ale nechci říkat, že kniha nenabídla něco zajímavého až překvapujícího, i když ne zrovna tím poutavým způsobem. Obě dívky se postupem děje budou dozvídat mnohá tajemství, ať už o sobě samotných či o svém okolí, kde žily. Přesněji řečeno se nám odkryje pravda nejen o dívkách samotných, ale hlavně o Havenu, replikách a celkové tajemné konspiraci.  Aspektů zla se zde najde mnoho, jelikož obě dívky prakticky vyrostly ve lži. Řekla bych, že zpracování knihy na dva pohledy nebyla zrovna šťastná volba.  Ano, je to originální, ale nemáte při čtení pocit nějaké té nadšenosti či natěšenosti, jelikož vám vždy „něco“ jedna z dívek vyzradí a vy si zbytek tudíž domyslíte a pak se žádné překvapení nekoná, až knihu otočíte na tu druhou.

Bez Havenu nebyl žádný svět. Svět byl Haven. (L)
X
Zrůdy se nevyrábějí, rozhodně nevznikají narozením nebo osudem nebo shodou náhod. Zrůdy vznikají vlastním rozhodnutím. To bylo to jediné strašlivé zrození, to, které se dělo znovu a znovu každý den. (G)

Romantika
Autorka oběma děvčatům do jejich cest postavila mužské protějšky. Za romantické chvilky, které se tu a tam objevily, mohu s čistým svědomím Lauren pochválit. Bylo to osvěžující a milé, ničím nezkažené rozptýlení. Upřímně jen jeden z chlapců mi byl sympatický, ten druhý mi spíše lezl na nervy chováním a pocitem všeobjímající ublíženosti.

„A vůbec, normálnost se přeceňuje. Slovo normální si vymysleli nudný lidi, aby jim nebylo tolik líto, že jsou nudní.“ (G)

Postavy
S hlavními hrdinkami jsem měla ten problém, že mi bylo celkem jedno, jak to s nimi dopadne. Nemyslete si, nejsem tak zlá a bezcitná, ale jak si můžu utvořit vztah k postavám, když autorka působí neosobně a taktéž bez zájmu o ně. To fakt nejde! Ani po přemýšlení bych nedokázala jak Lyru, tak Gemmu nějak více charakterizovat. Ano, byly odvážné, že šly za pravdou a taktéž nepůsobily nijak nesympaticky, ale to je asi tak vše.

„Jsme repliky, ne? Klidně bychom mohli být psi. Stejně na nás tak koukají. Proto nás vyrobili, abychom byli psi – nebo krysy. Tehdy před lety, když sis hrál na švába, to nebyla jen hra. Ty jsi byl šváb.“ (L)
Závěr
Tak a teď je čas na nějaká ta pozitiva. Replika má originální námět, o tom žádná. Celkově ty záhady a tajemství mohly být šokující, jelikož potenciál měly a velký. Dějová linie mohla býti napínavá, akční a plná zvratů.. Ale prostě to podání bylo tak umrtvující! Věřím, že kdyby autorka zachovala klasický formát vyprávění, kdyby se např. kapitoly střídaly podle dívek s malinkým zastoupením opakujícího se děje, tak to bude mnohem lepší. Celkově si myslím, že tak by byl děj svižnější a gradoval by na těch správných místech, kde to nejvíce čtenáře nutí číst. Ale bohužel.. Níže v hodnocení můžete vidět 3/5*, což nevypadá až tak zle, ale ve skutečnosti to jsou velmi velmi velmi slabé 3*! I když to vypadá, že jsem knihu totálně „zhejtila“, na jednu stranu tomu tak rozhodně je, na druhou se mi několik věcí líbilo, jen (a to se znovu opakuji) byl příběh špatně podán.

Název: Replika
Autor: Lauren Oliver
Počet stran: 456
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2018
Moje hodnocení: (hodně slabé) 3/5 

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji internetovému obchodu DOBRÉ KNIHY!



Žádné komentáře:

Okomentovat