středa 27. června 2018

Noční směna (Stephen King)


Anotace: Hrůza číhá i tam, kde to nečekáte. Dvacet příběhů, v nichž nic není, jak se zdá, a temné stíny noci pronikají i do bezpečného světla dne.

Příznivci krále hororu dobře vědí, že Stephen King nevyniká jen znamenitými romány, ale píše i skvělé povídky. Ve dvaceti zneklidňujících příbězích této sbírky to dokazuje s virtuozitou přímo mistrovskou. Zavede nás na důvěrně známá, obyčejná místa, která na první pohled nevzbuzují žádné podezření. Střední škola, prádelna, kukuřičné pole, to nejsou místa, kde by měl člověk obavy, jenže ve světě Stephena Kinga může démonickým silám sloužit každé prostředí. Když je doba příhodná, mají temné síly moc a oběti jsou zaskočeny nepřipravené…

Úvod
Už je to několik let, co jsem viděla některé filmy dle knižních předloh známého mistra hororu S. Kinga, ale nikdy jsem si nenašla čas si některé jeho dílo opravdu přečíst. Až teď se mi naskytla možnost a dostalo se mi do rukou celkem dvacet příběhů, které by měly nahánět hrůzu.

První, co na úvod zmíním je, že některé povídky, jak lze vidět níže, se mi líbily více, některé méně. Já totiž nejsem úplně příznivcem povídkových souborů a často trpím tím, že čtení takových knih velmi oddaluji. Mnohdy se i nemohu začíst a pak si nadávám a hecuji se v pokračování. Zde tomu nebylo jinak!

Co se týče popisnosti, tak opět dost záleželo na povídce, ale jako s celkem jsem byla spokojená. Autor ve většině případů dokázal popisem míst či věcí hrůzu či nepříjemný pocit opravdu nahnat. S dějovostí to je stejné, některá povídka byla spíše klidnějšího rázu, jiná obsahovala akci a napětí.

Než přejdu na samotné hodnocení a krátký popis jednotlivých historek, ráda bych ještě zmínila, že některé z nich měly mezi sebou souvislosti či spojitost, což bylo vážně super! Jednalo se např. o zasazení více příběhů do stejné vesničky.

A teď už samotná charakteristika:  

1) Nejhorší povídka   
Z celé sbírky se mi opravdu nelíbil jen jeden příběh a to byl Noční příboj (Night Surf). Nejen že byl naprosto kraťoučký, jen pár stran, ale také jsem moc nepochopila, o čem byl či jaké poselství mi měl předat. Vyprávěl o skupině přátel, kteří přežili epidemii, která vyhubila lidstvo.  

V noci tam něco chodilo a všechno vidělo… i tajemství chovaná v lidských srdcích.

2) Průměrné povídky
Průměrné hodnocení jsem udělila celkem 8 povídkám. Prokletí Jeruzalému (Jerusalem's Lot) je jeden z příběhů, který je zasazen do záhady prostoupené vesničky a my se s tímto místem ještě jednou setkáme v „Na dobrou noc“. Vypráví tedy nejen o záhadném místě, ale také o jeho tajuplném a prokletém rodu, který zde žije. Jsem brána (I Am the Doorway) představuje sci-fi povídku o neznámém viru z vesmíru, který dokáže napadnout člověka. Šedá hmota (Grey Matter) se taktéž zabývá virem, který dokáže vše přeměnit v šedý rosol. Bojiště (Battleground) a jeho téma týkající se vraha a oživených postaviček vojáčků.  Můžou Náklaďáky (Trucks) ožít a rozpoutat vzpouru proti lidstvu? No asi ano! Muž, který miloval květiny (The Man Who Loved Flowers) patří mezi tzv. povídky Jacka Rozparovače. Myslím, že více její obsah nemusím rozvádět. Bude se vraždit a to hodně. Na dobrou noc (One for the Road) je druhá povídka, která nám ukáže hrůzostrašnou vesničku Jerusalem's Lot. Tentokrát se můžeme těšit na zasněženou krajinu a upíry. A poslední průměrný příběh nese název Žena v pokoji (The Woman in the Room). Kdyby vám umíral někdo blízký a vy byste mu mohli ulevit od trápení, udělali byste pro to vše?

Myslel jsem si, že jsem nahlédl přes okraj vesmíru a uviděl samotné ohně pekelné.

3) Povídky nadprůměrné
Celé kniha nese název Noční směna (Night Shift) a jak jinak, i jedna z jejích povídek je tak pojmenovaná. Zavede nás do továrny, která ukrývá ve svých útrobách krysy! Ale že to nebudou normální zvířátka, je vám snad jasné… Může se Kostlivec (The Boogeyman) skutečně ukrývat ve skříni a strašit děti? Muháháháhá. Do kampusu přišlo nejen Jahodové jaro (Strawberry Spring), ale také tajemný vrah ála Jack Rozparovač. Studenti, třeste se! Co vše byste udělali pro své milované? Co takhle procházka po okraji mrakodrapu? To vše vám povypráví Římsa (The Ledge). Trávníkář (The Lawnmower Man) a jeho vražedná sekačka. Dám vám radu, nikdy si nikoho na sekání trávy radši nenajímejte. Nekuřáci, a.s. (Quitters, Inc.) je ideální společnost, která vás zbaví na 100 % tohoto nezdravého zlozvyku. Ale za jakou cenu? Že by troška násilí nikdy neuškodila? No uvidíme… Já vím, co potřebuješ (I Know What You Need) je tak ohraná fráze, ale tady rozhodně nabývá zcela jiných rozměrů. Jak to tak bývá, mluví se o slepé lásce a něčem dalším, mystickém a děsivém. Poslední příčka žebříku (The Last Rung on the Ladder) je taktéž poslední příběh s tímto hodnocením. Někdy osud zasáhne a zachrání nás, jindy bohužel nemá na vybranou a nechá nás si naši cestu, ať už je pro nás dobrá či destruktivní, vybrat. Protože když se něco má stát, tak se to i stane a nezáleží na okolnostech či době.

V polovině cesty se mrtvola na zadním sedadle zvedla a zpitoměle se zeptala: „Kde to sakra jsem?“ Policista vykřikl a sjel ze silnice.

4) Nejlépe hodnocené povídky
Nakonec jsem úplně nejlépe hodnotila celkem tři příběhy, které mě nejvíce zaujaly, vyděsily či něčím potěšily. Šroťák (The Mangler) nás zavede do prádelny, kde dochází k nevysvětlitelným nehodám. Tam utrhnutá ruka či rovnou celá mrtvola. Ale kdo nebo co tam vlastně řádí? Že by samotný přístroj či se někdo z personálu zákeřným způsobem mstí? Už název povídky Mrtví se někdy vracejí (Sometimes They Come Back) nám napovídá, že se bude jednat o duchařskou tématiku. A nejen to, půjde o pomstu za dávno zapomenutý zločin. A poslední příběh byl svým prostředím jako vytrhnutý z hororu! Děti kukuřice (Children of the Corn) nejsou jen tak ledajakými dětmi a kukuřice také není tím, zač jí každý má. Ukrývá v sobě něco temného, něco, co se snaží vydrat na povrch a pochutnat si na lidském mase.

„Jsem podělanej strachy,“ přiznal Hunton.
„Abych řekl pravdu, já taky.“

Závěr
Při psaní této recenze jsem si úplně připadala jako moderátor pořadu Věřte, nevěřte. Tak co myslíte, přátelé, stala se ve skutečnosti i některá z těchto povídek? No já doufám, že ne! Jak můžete vidět, valná většina povídek získala dobré až výborné hodnocení. Jako každý soubor povídek, i tento si vás může i nemusí získat. Vždycky to bylo o vkusu a tady je to hlavně o něm. Máte rádi fantasy? To tu je! Sci-fi? Taky! Horor? No že se ptáte! Vraždy, krev či utržené končetiny..? Jo, to vše by se taky našlo. Když bych měla, a že to tak dělám, hodnotit knihu jako celek, tak by dostala přesně vypočítané hodnocení za jednotlivé povídky a to 3,7/5. Pro moje potřeby jsem to nakonec zaokrouhlila nahoru, jelikož jsem u některých povídek byla přísnější. Pokud máte rádi Kingovu tvorbu či povídkové soubory, tak směle do čtení této knihy, ale jestli chcete poprvé, tak jako já, vyzkoušet produkci krále hororů, zkuste sáhnout spíše po něčem jiném, a tím je myšleno po jeho díle, které se zabývá klasicky jedním tématem či příběhem.


Název: Noční směna
Autor: Stephen King
Počet stran: 472
Nakladatelství: Beta
Rok vydání: 2018
Moje hodnocení: 4/5 

Za poskytnutí knihy na recenzi mockrát děkuji nakladatelství Beta!

Žádné komentáře:

Okomentovat