čtvrtek 15. března 2018

Zlo (Peter Newman)


Anotace: Němý hrdina beze jména se vrací.
Na jihu v Trhlině to začíná vřít.
Zlo, Gamin meč, se probouzí a volá k boji.
Jenže Tulák si našel domov, usadil se a na volání neslyší.
Meč křičí, dokud mu neodpoví někdo jiný.
Jmenuje se Vesper.

Úvod
Minulý rok touto dobou jsem četla první díl této série, a ač jsem nebyla úplně nadšená či ohromená, i tak se mi příběh líbil, a proto jsem musela sáhnout po jeho pokračování, jelikož mi zvědavost nedala. Tak jako první díl, i tento byl bohatý na popisnost všeho druhu. Dějová linie nebyla špatná, měla své okamžiky plné akce, napětí, zvratů či překvapení, ale že bych se nemohla odtrhnout od čtení? To zas ne! Jelikož jsem se již seznámila s autorovým stylem vyprávění, tentokrát mi samotná čtivost knihy problém nedělala. Příběh je vyprávěn er-formou a to z několika pohledů. Střídají se zde kapitoly zaměřené na putování hlavní hrdinky, dále na výpravy a boje démonů či démonických „paskvilů“ nebo na vyprávění pomocí vzpomínek týkajících se toho, jak vůbec do tohoto místa či světa vstoupily démonické podstaty a ovládly svět.

Atmosféra a prostředí
Příběh nás opět zavede do země zpustošené démony, kteří se vyvalili z Trhliny a všechno a všechny zabili či ovládli. Jak jsem se již zmínila, autor si potrpí na detailní popisy, takže ani v tomto díle tomu nemohlo býti jinak. Díky němu si dokážete představit nebezpečnou cestu hlavní hrdinky Vesper s jejími spojenci či nepřáteli. Řekla bych, že oproti Tulákovi (první díl) byly v tomto díle akční a napínavé okamžiky rovnoměrněji rozdělené od začátku až po konec příběhu.

Zpívaly spolu. Padaly spolu. Byla to bezeslovná píseň o strasti, ztrátě a hněvu.

Zlo a akce
Země plná démonů, nakažených lidí démonickou podstatou a všudy přítomné nejistoty a nedůvěry. Vesper se pouze vlastní hloupostí a neuvěřitelnou náhodou ocitne uprostřed boje s jasným poselstvím, a to zabránit vzestupu hrozivého a nebezpečného zla (démona) jakého svět již dlouho neviděl. I samotní démoni se ho bojí a mnozí z nich dívce pomáhají či fandí. Svět je opět v ohrožení, a pokud se netvorovi někdo nepostaví (opět s tím vibrujícím a zpívajícím mečem), odnesou to všichni a to bez rozdílu.

„To nic. Nemám ti to za zlé. Abych pravdu řekla, ani já sama v sebe nevěřím. Od chvíle, kdy jsem se chopila meče, mám strach, že udělám něco špatně. Můj strýc říká, že když nevíš, co dělat, pomůže ti, když budeš předstírat, že jsi někdo, kdo to ví.“

Záhady a tajemství
Celý příběh je těmito aspekty prostoupen a to od začátku do konce. Opětovně se něco dozvíme o démonech, jejich životech mezi lidmi, hierarchii či samotné otázce ohledně jejich budoucnosti. Asi největší a nejlepší senzací či záhadou byly kapitoly zaměřené na minulost. V té autor vylíčil, jak vznikl první démon, jakou měl sílu, co se s ním a s jeho okolím stalo a především, jak vznikla samotná Trhlina v zemském povrchu, ze které se později vyvalili démoni a započali své řádění. Musím říci, že některé tyto části jsem musela číst několikrát, jelikož bylo dost obtížné všechno chápat a představovat si to.

Přiletěly mouchy, zhluboka se Nulovy noviny napily, načež odletěly dál na jih, kam se nechtěl vydávat ani První — do míst, kde se na zemi tvořily puchýře, a chvěl se vzduch, kde ležely padlé paláce, a ještě dál, kde šílenství plivalo do očí příčetnosti, a běhali děsiví démoni.

Postavy
Vesper jsem si celkem oblíbila. Byla to velmi mladá dívenka, která se musela všechno o světě venku a jeho nebezpečích dozvídat za pochodu. Byl jí zvolen těžký úděl a ona se s ním poprala velmi dobře. Jejím společníkem po celé cestě bylo malé kůzle. (Jako vážně!) Stejně tak jako Tulák měl při době šílenou kozu, ona měla její malinké mládě. Dále ji doprovázela žena, která nebyla tak úplně člověk, ale zato byla výbornou bojovnicí a ochránkyní. Celkově lze říci, že tato série není příliš zaměřena na charakteristiku hlavních postav, tak jako na samotný svět s jeho démony.

„Nechť nás Okřídlené oko sleduje, hodnotí nás a soudí nás.“

Závěr
Stejně tak jako u prvního dílu této trilogie, i tato část není zcela pro každého čtenáře. Styl vyprávění je prostě dost jiný a nemusí sednout každému. Já sama jsem s tímto velmi bojovala, ale nakonec jsem si zvykla, což se mi hlavně potvrdilo v tomto pokračování. Chce to trpělivost a velkou dávku fantazie, ale i přes (moje) nižší hodnocení stojí tato série za přečtení. Asi nejvíce ze všeho si vždycky užívám tento originální svět se všemi jeho démony a zvláštní komunikací mezi nimi. Dále mám velmi v oblibě autorovu popisnost a čím dál šílenější nápady. Abych to shrnula, Zlo doporučuji všem, kterým se Tulák líbil či jedincům, kteří nemají co číst a přijde jim už vše stejné, jelikož tohle se nepodobá ani zdaleka vůbec ničemu!

Název: Zlo
Autor: Peter Newman
Počet stran: 432
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2017
Moje hodnocení: 3/5

Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu e-Reading!

3 komentáře:

  1. Vypadá to dobře, ale nejsem si jistá, zda bych měla trpělivost to dočíst. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. ja byla docela zklamana a predevsim zmatena uz prvnim dilem, takze me vubec nelakalo pokracovat :-D

    OdpovědětVymazat