neděle 11. září 2016

Bohové Gothamu (Lyndsay Fayeová)

Anotace: Špičkové historické krimi, jehož autorka, vybavená perfektní znalostí místa a doby, rekonstruuje fascinující obraz New Yorku poloviny 19. století a přivádí na scénu originálního detektiva, který se specializuje na řešení zdánlivě nevysvětlitelných případů.
Když Timothymu Wildovi jeho nezdárný starší bratr, známá postava dobového New Yorku, dohodí místo u právě vznikajícího policejního sboru, mladý muž s nechutí, ale přesto úkol přijme. A zdá se, že v pravý čas. Nezletilá dívenka Bird, prchnuvší z bordelu, je nalezena ve špíně ulice celá pokrytá krví, která není její. Začínají se dít podivné věci, až nakonec Wilde s pomocníky objeví v odlehlém koutu Manhattanu hrozivý masový hrob znetvořených dětských těl.

Na tuto knihu mě především nalákala anotace. New York City, vznik policejního sboru a vraždy. Velmi lákavá kombinace. Bohužel jsem čekala mnohem víc, než jsem v celkovém výsledku dostala. Každá kapitola začínala nějakým úryvkem z článků, které poukazovaly na dobovou situaci, která se v knize vyskytla. Vypravěčem a také hlavní postavou byl barman, poté policista, Timothy Wilde. Kniha mi z velké části přišla velmi popisná a děj někdy pokulhával. Hlavní hrdina se totiž dost vyžíval ve faktech, různých popisech a úvahách všeho druhu. Co se týče dějové linie, tak ta mě bohužel zklamala a k tomu se také váže čtivost knihy. Tím, že se mnohdy v knize nic nedělo, ovlivnilo její čtivost. Opravdu dlouho jsem bojovala s textem knihy, než jsem mu přišla na chuť. Nakonec jsem se začetla a byla i docela nadšená.

Atmosféra:
Jelikož se jednalo o historickou detektivku, očekávala jsem rafinované detektivní přístupy a mrazivou, napínavou, dechberoucí, zvrácenou apod. atmosféru. Kniha měla své temné momenty, které braly dech a způsobovaly vykulení očí a otevření úst úžasem. Naopak mnoho částí knihy bylo takových nijakých, nedotýkajících se v žádném směru mé osoby. Nechci tvrdit, že to byly nudné pasáže, jen ničím neoslovily.

Prostředí a doba:
Tak tuhle část příběhu měla autorka v malíku! Prostředí, doba a vztahy byly do detailu vykreslená a dokonce, jak lze zjistit na konci knihy, bylo i vše podložené skutečnými událostmi. Nacházíme se v půlce 19. století ve městě NY, kde se bouří kriminální živly a je potřeba udělat tomu přítrž. Na základě těchto problémů se rozhodne město založit tzv. měděné hvězdy neboli nypd (policii). Moc sem si zamilovala tuto dobu i prostředí a také samotný vznik policie, který byl hodně zajímavý.

Církev a vědci se shodnou v tom, že choroby jsou způsobeny špatným způsobem života. Příliš těžkými jídly, zkaženým vzduchem, nečistou půdou, liknavostí v hygieně, alkoholem, drogami, neřestmi a pohlavním stykem. Nemocní tedy zpravidla mají daleko k bezúhonnosti, a proto se nemohou přímo obracet na vážené dobrodince.

Zlo:
Jak lze zjistit v anotaci, jedná se o brutální vraždy dětí. Smrt dětí byla, je a vždy bude citlivé téma, ale v tomto díle na přehnanou citlivost nebylo místo. Bylo potřeba problémy řešit a to co možná nejrychleji. Zlo v tomto díle bylo hmatatelné a to ve většině postav a obyvatel NY. Kromě zla tu vládne šílenství, které má náboženský a politický podtext. Celá tato doba, ve které zlo bublá na povrch, je ovlivněná irskými přistěhovalci, kteří jsou naprosto utlačováni a vládne zde silná nesnášenlivost jich a celého papežství. 

Zjistil jsem, že naděje je jenom na obtíž. Naděje je kůň se zlomenou nohou.

Akce a romantika:
Abych řekla pravdu, akční to moc nebylo. Téma, celá zápletka a její rozhřešení byla zajímavá a líbila se mi, ale.. Děj prostě neměl spád! Dokonce jsem si mnohokrát při čtení říkala, proč je to proboha tolik roztahané. Mockrát se zde nic nedělo a to mě opravdu štvalo a mrzelo, jelikož jsem se vážně těšila, co se bude dít. Také jsem byla mrzutá ze způsobu řešení případu. Místo, aby Tim řešil a řešil, často se zatoulával v mysli k úvahám, které neměly nic společného s danou situací a mnohdy to bylo rozptylující a otravné (hlavně když vzdychal nad jeho vysněnou láskou Mercy). Romantika zde nebyla, max. Timothy a jeho touhy, které si představoval (když tedy za romantiku nepovažujete prostituci, ta zde byla).

Emoce a problémy:
Problémů zde bylo na rozdávání. Nepokoje a vraždy na denním pořádku, ale nalezení masového hrobu vše změnilo. Chaos byl přímo vražedný! Co se týče emocí, tak z těch jsem měla rozpolcené pocity. Na jednu stranu přišly chvíle, které mě vzaly trochu za srdce, na tu druhou to se mnou ani nic neudělalo. Čekala jsem, že se mě to více dotkne, ale bohužel ne. Přišlo mi, že autorka nedokázala proniknout slovy ke čtenářům, ke mně rozhodně ne.

Ležel na zádech pod kamenným stropem a látka mu zahalovala hruď. Nikomu, kdo někdy dřív viděl smrt, se však nemohlo zdát, že spí. Mrtvá těla jaksi ztěžknou. Na rozdíl od živých jako by již náležela zemi.

Záhady a tajemství:
Záhady a tajemství vévodily tomuto dílu. Ještě aby ne! Jak jinak by se taky mohly řešit vraždy.. Musím říci, že některá tajemství mě opravdu překvapila a některá jsem dokonce správně odhadla! Temnota a brutální zvrácenost zde rozhodně nechybí, a když se k tomu přidá pár záhad je o zábavu postaráno. 

Konec:
A teď se musím pochválit! Všechny zločince jsem správně odhadla a musím přiznat, že jakmile jsem se k tomu s Timem propracovávala, byla jsem celkem v šoku, jelikož jsem si tipla jen více méně okraj celého problému, a když vše vyplavalo na povrch, musela jsem v duchu autorku pochválit za celé téma a popsané detaily a vysvětlení. Konec mě nezklamat a potěšil! Dokonce jsem si zapsala, že druhý díl si chci také přečíst. Jsem hold zvědavá no.

Když jsem je dopsal, nevypadaly vůbec jako výroky, které jsem slyšel. Připomínaly mapu. Sice mapu pekla, ale rozhodně mapu. Zatajil jsem dech.

Postavy:
Tim mi nejdříve nesedl, ale našla jsem k němu cestu a nakonec to byl fajn hrdina. Upřímný, nebezpečný, ale také milý a obětavý člověk. Jeho bratr Valentine byl opravdový hříšník a pěkný lotr, ale stejně byl také sympatický. Po jeho přiznání jsem ho viděla hned v lepším světle. Mercy, dívka milovaná Timem, byla děsná. Opravdu jsem se snažila ji přijít na chuť, ale prostě ne. Nesympatická, falešná čůza (a navíc mě vytáčely Tima úvahy o ní.. přímo k vzteku!)

Závěr:
Nebylo to špatné, byl to takový průměr! Zhruba 65 % knihy bylo fakt takových vlažných a až pak se to rozjelo. To „rozjetí“ se mi opravdu líbilo, ale vyloženě dechberoucí to taky nebylo. Tima jsem si nakonec oblíbila, i když ze začátku mi nepřišel zrovna sympatický a takový ten typ člověk, který vám při čtení hned přiroste k srdci, a vy s ním prožíváte každý okamžik v jeho životě. Doporučila bych knihu všem, kteří si chtějí vychutnat skvělé prostředí, dobu a mrtvolky.



Název: Bohové Gothamu
Autor: Lyndsay Fayeová
Nakladatelství: Paseka
Počet stran: 360
Rok vydání: 2014
Mé hodnocení: 3/5


Za recenzní e-knihu mockrát děkuji internetovému obchodu Palmknihy.


Žádné komentáře:

Okomentovat